riktig fotboll

lagerbäckIdag sätter EM i fotboll igång. Har inte riktigt lyckats arbeta upp någon riktig känsla än. Och ärligt talat vet jag inte om jag kommer att lyckas heller. Även om jag har respekt för Lagerbäck som lyckats krångla sig till det femte internationella mästerskapet i följd så har jag lessnat på det återkommande mönstret. Sverige tar sig vidare från gruppen för att sedan åka ut tämligen omgående. Senegal. Nederländerna. Tyskland. Visst det är ingen skam att åka ut mot dessa lag. Habila fotbollsnationer allihopa. Men det finns något i Lagerbäcks ledarskap som skriker ut att det är OK. Man ska inte ens sträva efter mer. Att gå vidare från gruppen är tillräckligt. Här någonstans finns Lagerbäcks problem. Han är en bra seriecoach som kan ta ett lag genom ”lunken” i kval och grupp. Men han är ingen cupcoach. Det verkar inte som att han förstår att man måste vinna matcherna när man gått vidare från gruppen. Det räcker inte med oavgjort. Det irriterar mig. Våga lite för helvete!

Sen har vi det andra som irriterar mig med Lagerbäck. Laguttagningen. En massa ålderspensionärer och fotbollsinvalider. Jag tillhör inte dem som gnäller på att Benke kan landslagspensionera sig för att sedan glida in på en räkmacka utan att behöva åka till Lichtenstein och Malta (eller var det nu var någonstans) för kvalmatcher. Men jag gnäller som fan på att överåriga mittfältare som knappt har spelat i sina klubblag ses som givna i landslaget. OK att de bästa ska spela. Men det måste väl vara de som är bäst nu, inte de som var bäst för fyra år sedan?

Hur som helst hoppas jag att Rami och Stoor får chansen att visa vad de går för. Jag hade gärna sett att Max och Kennedy hade varit med i truppen också. Men det hade väl varit för mycket att hoppas på. Två spelare med koppling till Bajen i en mästerskapstrupp är ändå OK. Det är bara hoppas att spektaklet i alperna går snabbt och smärtfritt så att den riktiga fotbollen kan sätta igång igen. En blågul Zlatan kan aldrig att gå upp mot lite klassiskt trasjoxande på Söderstadion. Och då gillar jag ändå Zlatan.


Kommentera

