Johan, Zlatan och Karl

Johan skriver vänligt om min återkomst i bloggosfären. En stycke (som inte har med mig att göra) i inlägget lyder:

”Fotboll är som opium för folket. Eller kanske snarare någon form av uppåttjack. Åtminstone är alla negativa känslor jag hade efter dagens landstingsfullmäktige som bortblåsta efter kvällens 2-0 seger. Så trots ett landsting där ledarskapet tappat kontrollen och politiken nu rasar iväg högerut rakt mot avgrunden kan jag inte låta bli att känna mig en smula lycklig. Bara jag tänker på Zlatan.”

Det här är faktiskt en ganska OK använding av ett väldigt missbrukat och missförstått citat av Karl Marx. Egentligen skrev han inte ens att ”religionen är ett opium för folket”. I ett längre citat skrev han så här:

”Religiöst lidande är samtidigt ett uttryck för ett verkligt lidande och en protest mot ett verkligt lidande. Religionen är suckarna från förtryckta varelser, själen i en hjärtlös värld, och anden i en andelös värld. Den är folkets opium.

Upphävandet av religionen som folkets illusoriska lycka är ett krav på verklig lycka. Kravet, att illusionen om deras tillstånd upphävs, är ett krav på att upphäva ett tillstånd som kräver illusioner. Kritiken av religionen är därför ett embryo till en kritik av den jämmerdal vars halo religionen är.”

Så med tanke på Lagerbäcks ovilja att föryngra landslaget och den ofrånkomligt smärtsamma generationsväxling som kommer att inträffa när lagerbäckska favoriter som Henrik Larsson, Fredrik Ljungberg och Niclas Alexandersson inte längre finns tillgängliga så är det bara att hoppas på att Johan och kamraterna lyckas vinna landstingsvalet i Stockholms län 2010 – och att Johan därmed inte behöver något opium sommaren 2012. För jag har svårt att se att Sverige kommer att kunna kvalificera sig till stora mästerskap under överskådlig framtid. Eller nåt.

Men Zlatan hade en schysst bössa.


Kommentera

