Tillbaka till Söderstadion

Det är allsvensk fotboll på Söderstadion för första gången på två månader ikväll. Bajen möter Peking (IFK Norrköping). Det forna storlaget kämpar i botten av den allsvenska tabellen och måste börja vinna om de ska hålla sig kvar. Peking leds dessutom av Bajens guldtränare Sören Cratz som har både bra och mindre bra erfarenheter. Säsongen efter guldet återkom han som Helsingborgs tränare och valde att göra ett ärevarv runt Söderstadion efter bortalagets förlust. Skåningarna valde (av förståliga skäl) att sparka honom.

Bajen å andra sidan saknar fortfarande en komplett backlinje och kommer förmodligen att fortsätta att exprimentera med offensiva spelare på kanterna. Den uttagna truppen finns här, och jag förutspår att man startar med följande elva:

Poppen

Haris – José – Traoré – Sosseh

Lolo

Erkan – Guterstam

Petter

Charlie – Paulinho

Möjligen kan jag tänka mig att man väljer att fortsätta med Mikkel som mittback snarare än Traoré som precis kommit tillbaka från skada. Men om Traoré är helt återställd är han förstavalet i mittlåset bland de tillgängliga spelarna. Möjligen får Helg eller Castro chansen på vänsterkanten istället för anfallaren Guterstam. Men på det hela taget tror jag att det är dessa spelare som spelar. Resultatet blir 2-0 till Bajen.

För övrigt måste jag vända mig mot det sångförslaget som José kommer med på ”officiella” (som är bajenlingo för klubbsidan). ”Always look on the bright side of life” är för mig en sång som handlar om självironiskt lidande. En sång man sjunger när det går åt helvete för Bajen. Det var inte romarna som sjöng den i Life of Brian, det var de som hängde på korset. Att använda den för att håna ett lag som kämpar i botten av tabellen känns bara fel.


Kommentera

