Jan Johansson och livet efter döden

Lite nattmusik. Jan Johansson med Visa från Utanmyra. Det är Georg Riedel som spelar bas. Det finns något i Johanssons anslag som är så unikt och så ljuvligt att det inte går att jämföra med något annat. Och aldrig är han så bra som på skivan Jazz på svenska där han tolkar svensk folkmusik. Den borde vara given i varje svensk skivsamling.

För mig har Jan Johansson en personlig koppling. Ungefär ett halvår efter att min pappa dog hade jag en dröm där jag sprang på honom (pappa alltså) på stan. När jag undrade var han varit svarade han att han varit tvungen att resa bort ett tag, men att han nu var tillbaka. Det var en sån där dröm som stannar kvar i medvetandet, etsar sig fast snarare än förflyktigas som drömmar oftast gör. Ett antal år senare ligger jag framför TV:n och tittar på en dokumentär om Jan Johansson. I slutet av programmet berättar Johanssons trummis att han en tid efter Jan Johanssons död drömde att han sprang på honom på stan. När han undrade var Jan hade varit svarande han att han varit bortrest ett tag, men att han nu var tillbaka. Om någon människa någonsin sett ut som en fågelholk är det förmodligen jag, ensam framför den där TV:n. Mitt drömsamtal med pappa upprepades nästan ordagrant.

3 responses to “Jan Johansson och livet efter döden

  • Anders Nilsson

    Vackert Fredrik. Det är sånt som håller en vid liv. Fö så går inte Keith Jarrets Oslo-konsert av för hackor heller. Anslag och frasering som sinnesprängare.

  • E.Mattsson

    Blogginlägget är lika vackert som visan

  • petra

    Hejsan Fredrik

    jag googlade på jan Johansson och hittade då ditt fina inlägg här…den där drömmen du berätttade om – ja, det var ju häftigt!
    Jag är lite insnöad på just Jan Johansson – ska ha en utställning med måleri kring bland andra honom, eftersom det är exakt 40 år sen han omkom nu i november…och min man ger samtidigt ut en stor biografi om honom – så här har det varit Jan Johansson dygnet runt som du förstår…den där drömmen som Egil Johansen berättar om i filmen Trollkarlen….just den har jag gjort en målning om, som heter just Egils dröm. Kom gärna på vernissaget om du kan – det är 1-2 november på galleri Riddaren i Gamla Stan, sthlm – och veckan därpå i Göteborg…

    varma hälsningar

    Petra

Kommentera

