Gramscis liv efter döden

”Ingen politisk tänkare har löst maktens problem. Där befinner sig den politiska tanken på ett primitivt stadium. Makten är som gräset som växer bland sardiska bönder, bland proletariatet i Turin, innanför Turis fängelsemurar och även bland svartskjortorna. Gräset ser på oss med gröna ögon och bär denna vida, hemska värld i sina små barnhänder. En gåva eller ett offer?”

Bo Gustavsson, ”Gåva eller offer?” i Gramscis postuma anteckningar, 2002, s. 77.

Jag sitter och läser Bo Gustavssons Gramscis postuma anteckningar. Det är lätt att tro att en bok med sådan titel och författarnamn skulle vara en marxistisk antologi. Men det är inte professorn i ekonomisk historia som gick från att vara den svenska maoismens rorsman till sosse som är författaren (han stavade dessutom efternamnet med f). Det är heller inte ytterligare ett urval av en av marxismens stora tänkare, italienaren Antonio Gramsci. Istället är det uppsalapoeten och muslimske konvertiten Bo Gustavsson (Ibn al-Waqt) som har författat denna diktsamling där han tar avstamp i en avliden Antonio Gramscis funderingar över livet och evigheten. Jag gillar det, men jag vet inte riktigt vad jag tycker än. ”Min kropp brinner! Lågorna skriver mina postuma anteckningar …”

Kommentera

