Det där förbannade datumet igen

11 september. Det är ett datum man inte kommer från.

För fem år sedan var det en dag i dimma. Jag har fortfarande sms:en från Socialdemokrater mot EMU kvar i mobilen.

”Vi är alla tagna just nu över vad som har hänt. Morgonutdelningen ställs in, vi återkommer med närmare besked så fort vi har några att ge. /S Mot EMU”

”Anna Lindh har avlidit. Alla aktiviteter inställs till vidare. Avvakta vidare information. /S Mot EMU”

Men det fanns någon slags solidaritet i luften den dagen. Man var förenade i chocken och sorgen. På kvällen gick jag till Folkets Hus i Stockholm där det sedan tidigare planerade minnesprogrammet över kuppen i Chile 30 år tidigare blev något mycket större.

”Compañero Salvador Allende – Presente – Ahora – y siempre. – Compañera Anna Lindh – Presente – Ahora – y siempre.”

För sju år sedan satt jag på Carolina Rediviva, Uppsala universitetsbibliotek. Jag fick ett telefonsamtal om vad som hade hänt i New York. Men ärligt talat så gick det inte riktigt in, utan jag satte mig och pluggade igen. Det tog någon timme innan jag kom på att jag kanske skulle kolla på nätet vad som hade hänt. Man kom inte in på New York Times sajt. Men Aftonbladets sajt fungerade tillräckligt bra för att man skulle förstå att det var läge att gå hem och sätta sig framför TV:n. När jag pratade med min syster sa hon att ”det är ju som på film”. Jag har förstått att många reagerade så. Den enda referensramen till det man såg på TV var Hollywood. Jag har aldrig varit i New York. Men jag skulle ha stannat till där på vägen hem från mitt studieår i Toronto våren 2001. På grund av strul med flygbiljetterna blev det inte så. Istället är det närmaste jag varit New York att titta ut genom ett fönster på Newarks flygplats och se tvillingtornen resa sig på andra sidan Hudson River. Drygt fyra månader senare hade de fallit.

Kommentera

