Musikörat lägger ner

I UNT läser jag att skivbutiken Musikörat i Uppsala kommer att stänga lagom till sin trettioårsdag första oktober. I sig är inte det här något konstigt. Världen är mer lättillgänglig idag än för tre decennier sedan. Och de som sökte efter musik utanför allfartsvägarna på Örat då kan köpa eller ladda ner den via internet idag. En strukturomvandling och effektivisering helt enkelt.

Men det är ändå lite sorgligt. En stor del av min skivsamling är inköpt på Musikörat, ofta efter tips av den kunniga personalen som alltid funnits där. Under många år hade jag till och med 10% rabatt på alla inköp. Det var Wille Russmark som började ge mig det när jag köpte allt som kommit ut med Wu-Tang Clan på ett bräde i mitten av nittiotalet. Så även om det är många år sedan jag köpte en skiva där så kommer jag att sakna Örat.

Utförsäljningen börjar idag.

Kommentera

