Z som i Zorro

Det blev en tidig Kulturnatt för mig. Efter att ha stått vid Ordfront Uppsalas bokbord i tre timmar var jag hyfsat frusen. Egentligen hade jag tänkt värma mig med lite träskfunk på Pub 19 (gamla Katalin). Men jag var inte ensam om den idén. Så efter ett fruktlöst försök att ta mig fram till bardisken bestämde jag mig för att det nog var dags att säga tack för kaffet och gå hem.

Men jag hann se lite av det digra programmet. På eftermiddagen gick jag på den öppna repetitionen av Stadsteaterns kommande föreställning Zorro. Och jag måste nog säga att jag blev positivt överaskad. Man lyckades behålla matinékänslan (med värjfajter och allt) samtidigt som den var ganska rolig. Historien om den unge överklassmannen som måste dölja sin identitet i kampen för rättvisa för att inte svika sin klass och som också måste dölja att han inte är spanjor utan mestis har potential. Liksom det antikoloniala perspektivet. Faktum är att Zorro mycket väl kan vara en överraskande politisk pjäs.

Zorro borde dessutom vara en av de seriefigurer som har bäst potential att uppdateras ála Frank Miller och Batman. Tänk en serie där en modern Zorro kör runt på en svart motorcykel i East Los Angeles i kamp mot korrupta poliser och mexikanska maffian, La Eme. En given succé.


Kommentera

