Möjliga partisekreterare

I ärlighetens namn måste jag tillstå att jag inte trodde att det skulle ta så här lång tid innan Marita Ulvskog avgick från posten som partisekreterare. Jag har för mig att jag tippade midsommar förra året. Ska man vara kritisk mot något under hennes period som partisekreterare så är det det som Enn tar upp. Hon kom till 68:an med en ganska grund kunskap om partiorganisationen. Vilket i sin tur gjorde att hon inte kunde maximera sin ”vänsterprofil” eftersom partiexpeditionen till stor del fylldes av kalla krigare från SSU-konflikternas vinnande sida. Annars kan man väl konstatera att det var ett och annat uttalande som var mindre genomtänkt. Sällan till innehållet, men i media blev det fel. Att partiet fortsatt att tappa medlemmar är kanske inget som hon i första hand ska klandras för, men ändå. Jag tror att hon kan bli en bra parlamentariker. Som föredetta statsråd har hon erfarenhet av EU-byråkratin och en viss tyngd som kan vara av värde nere i Bryssel. Som partisekreterare har hon rimligtvis även skaffat sig en del värdefulla kontakter bland systerpartierna i Europa.

Vem ska då ta över efter henne som partisekreterare. Tydligen finns det uppgifter i media om att Peter Hultqvist, riksdagsledamot från Dalarna (även han). Hultqvist är även ordförande i partidistriktet och har varit redaktör för Pravda. Politiskt får han väl anses stå till vänster om Mona Sahlin. Det är ett klart intressant val som skulle fungera som en jämnvikt i förhållande till Sahlin.

Håkan Juholt, riksdagsledamot från Kalmar och vice partisekreterare är ett annat tips. Framför allt nu när han knappast kommer att hamna på valbar plats till EU-parlamentet. Liksom Peter Hultqvist har han bra kontakt med partiets gräsrötter. Politiskt tycker jag nog att han står till höger om Hultqvist. Men det kan till viss del ha att göra med att han politiskt framför allt gjort sig känd som försvarspolitiker. Det finns dock något i hans framtoning som jag gillar. Han tycker verkligen om folkrörelsearbete och agitation.

Jag har ju precis sagt att jag skulle lägga en slant på Karl-Petter Thorwaldsson, Kålle allmänt kallad. Med sin bakgrund i SSU, facket och ABF har han förmodligen rätt bakgrund för att göra det som är en partisekreterares viktigaste uppgift, stärka partiorganisationen. Kålle har dessutom (liksom alla SSU-ordföringar efter honom) stått på tillväxt och inte riktigt tagit klivet in i det absoluta toppskiktet. Kanske är det dags för nittiotalsgenerationen att ta steget in i det innersta?

Andra namn som nämnts är Niklas Nordström och Morgan Johansson. Även Nordström är gammal förbundsordförande för SSU med rötterna i Norrbotten. Idag är han PR-nisse på Prime PR och kan sitta på en del insikter som kan vara intressanta att ta till sig om kampanjmakeri. Men jag tror att Nordström är en för polariserande figur för att Mona Sahlin skulle välja honom (och ja, det är i princip partiledaren som väljer sin partisekreterare). Striderna i SSU på 1990-talet ligger fortfarande och skaver hos många. Johansson skulle väl vara lite som en yngre version av Hultqvist, men med ett av landets största partidistrikt (Skåne) bakom sig. Dessutom med erfarenhet från regeringskansliet.

Jag tror att nästa partisekreterare finns bland de tre första. De har den koppling till ”rörelsen” som länge har saknats på 68:an. Men ärligt talat, jag har nästa aldrig rätt när det gäller sådana här saker. Och i ärlighetens namn kommer jag inte på en enda kvinna just nu som skulle hamna på korta listan. Det om något är ett tecken på att jag kommer att vara helt fel ute i den här frågan.


3 responses to “Möjliga partisekreterare

  • bjorn

    Avskaffa prästers pension = syndabockstänkande, sociala och hi skäl

    Skrev arbetsmiljobrott (blogspot.com) grundlagen rätt religionsfientlig och man skulle införa offentligt religionsförbud (många goda argument)Hur var det förr? Företräda Gud och ens åsikter kommer från det högsta= rätt stor position (informationsfrihetslagen)Ulvar i fårakläder står det ju också = hjälper dom?Jag var svårt mobbad under grundskoletiden = det är en mentalitet av hysch, hysch och sopa problem under mattan (jfr arbetsbrottsundersökningar och alkoholism, hustrumisshandel och andra fega brott sas). Och dessa ska hjälpa…Historiskt kan man ju öppna något gammal uppslagsverk och browsa gamla präster och deras insats= skit och skit igen Skriver en bok och ger lite grann och diskussioner och webbdiskussioner etc Bättre å lägga ner hela alltet Och av ett tredje tungt skäl= varje samhälle behöver en syndabock (tänk i muslimska länder)Med terror och annan “fara” som kan kanalisera vrede och egna känslor mot ett rättfärdigt ändamål. Tungt och stort ansvar.

  • fredrik

    Eh, va? Jag förstår inte riktigt kopplingen till inlägget.

  • Håkan Juholts revansch på Mona Sahlin | Anders S Lindbäck @ Kunskapssamhället

    […] Sahlin med en chans att bli ordinarie på partistämman i början av 2009. Det innebar att han fick skrinlägga planerna på att ställa upp i EU-valet för chansen att få rollen som partisekreterare och en av nyckelrollerna i Socialdemokratiska […]

Kommentera

