Världens miljöhuvudstad

För några dagar sedan skrev jag om Krisen och det gröna folkhemmet. Nu har jag efter att det har studsat runt lite i eftersändningsdjungeln fått och läst Stockholm arbetarkommuns förslag till miljöprogram: Stockholm – världens miljöhuvudstad? (verkar inte finnas på nätet). Jag måste säga att jag är positivt överraskad av programmet som är fyllt med förslag på praktiska reformer. Men så finns det många på området kompetenta kamrater i arbetsgruppen. Ska man ha generell kritik mot programmet så anser jag att det dels borde ha funnits en övergripande systemkritik (att gnälla på borgarna är inte systemkritik) och dels att det borde funnits en större fokus på miljön som en möjlig arena för ekonomisk tillväxt. Utvecklingen av nya energislag och ekologiskt hållbara lösningar är framtidsbranscher.

Utöver detta har jag även två specifika tilläggsförslag i avsnittet Luft och transporter (s 15-20):

”Det finns flera styrmedel man kan använda för att öka kollektivtrafikens andel av resandet i Stockholmsregionen. Men samtidigt som man gör det dyrare att använda sig av personbil måste man också sänka kostnaderna i andra änden. I ett storstadsområde som Stockholm där vi arbetar och bor i olika delar av kommunen och länet är vi beroende av dagligt resande. En nolltaxa i kollektivtrafiken skulle vara ett incitament för fler att använda sig av den. Det har dessutom en ekonomiskt omfördelande effekt då de som är bosatta i länets socioekonomiskt utsatta områden och redan idag är beroende av kollektivtrafiken skulle få en de facto skattesänkning som skulle övertas av länets höginkomsttagare, en grupp som idag är överrepresenterad bland bilåkare.”

Stockholm bör:

  • verka för att kollektivtrafiken är skattefinansierad och avgiftsfri.

”I och med att det är nödvändigt att avskaffa delar av inrikesflyget måste också alternativen byggas ut. Det svenska järnvägsnätet är på många sätt eftersatt jämfört med jämförbara länder. Sverige bör därför utveckla infrastrukturen för snabbtåg mellan centralpunkter i järnvägsnätet.”

Sverige bör:

  • utveckla infrastruktur för snabbtåg.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: