Anna Hedh på valbar plats

Den socialdemokratiska partistyrelsen har lagt sitt listförslag till EU-valet 2009. Det blev som jag trodde på de fyra översta platserna: Marita Ulvskog, Olle Ludvigsson, Åsa Westlund och Göran Färm. Mer förvånande, men glädjande är att Anna Hedh kniper den femte valbara platsen. Jag var själv aktiv i Anna Hedhs framgångsrika personvalskampanj förra valet, så det här är lite av ett erkännande i efterhand. Jag skulle dock vilja se listan i sin helhet för att kunna göra en blixtanalys av var eventuella krysskandidater kan dyka upp (DN listar bara toppen). Inger Segelström verkar dock vara petad enligt DN.

Uppdatering: Hos Alexandra hittar jag hela (?) listan. Om den slutgiltiga listan kommer att vara utformad som förslaget har jag svårt att se att det kommer att bli några kandidater som kryssar förbi i valet. Det finns så vitt jag kan se inte någon mobiliserande kraft i någon av kandidaterna som befinner sig på ”ovalbar” plats.


Kommentera

