Ett modest förslag

Erik Laakso uppmanar mig att ge input om ”hur [vi] kan […] utveckla bloggsfären så den blir den tankesmedja som den kanske borde vara?” Det är givetvis ett rättmätigt krav på någon som skrivit det inlägg jag skrev igår. Jag tänker mig något i den här stilen.

För det första kan (och ska) givetvis individuella bloggare skriva om vad de vill skriva om. Min anklagelse är inte i första hand riktad mot dem i egenskap av bloggare, utan i egenskap av socialdemokrater. Alla de som känner sig träffade av det jag skrivit har någon gång gjort ett medvetet val att ansluta sig till en politisk rörelse. Jag är tämligen säker på att man gjorde det för att man hade en, om än möjligen vag, vision om hur man ville att samhället skulle se ut. Egentligen är allt jag begär att de som bloggar, skriver text, i egenskap av socialdemokrater ibland försöker sätta den visionen på pränt.

En politisk ideologi eller samhällssyn kan sägas innehålla tre element. A) Hur ser samhället ut, och varför ser det ut som det ser ut? B) Hur vill man att samhället ska se ut? C) Hur tar man sig från A till B? Det är dessa element och hur de hänger samman som jag hoppas att man ska fundera över lite oftare. Gärna både konkret och utopiskt.

Idealiskt skulle man sedan klara av att länka till, kommentera och diskutera varandras inlägg utan att sjunka till en nivå som innefattar pajkastning och tillmälen. Lite vanligt folkvett och ömsesidig respekt helt enkelt. Det är bara det jag vill. Det borde inte vara så svårt.

10 responses to “Ett modest förslag

  • Erik Laakso

    Fredrik, tack för en tydlig input. Jag antar att du förstått det men jag håller ju med dig i det du skrev i ditt förra inlägg (även om jag inte hyser förakt) och jag välkomnar verkligen ett rannsakande bland oss alla socialdemokratiska bloggare.
    Det finns så många sorters bloggare även inom våra egna led. Vi skriver om så mycket olika saker och med olika syften. Var och en får ju sätta sina egna syften och följa dem. Det finns den traditionella politikerbloggen och så finns det de som blandar lite av varje och så finns det de som använder bloggen för tankeutveckling och ideologisk fördjupning. Jag menar att det finns utrymme för alla men att det så klart bör ställas högre krav på den som sätter sitt syfte till att vara idéutveckling och fördjupning.

    Det som jag ser som det centrala är det du tar upp i ditt avslutande stycke. Det är kommunikationen mellan det som skrivs som driver utveckling och skapar möjligheter till fördjupning. Att då hemfalla till pajkastning och tillmälen är givetvis bedrövligt (om än ibland fullständigt nödvändigt) om det tar udden av det intressanta i diskussionen.

  • Alexandra

    Precis som Laakso skriver finns det s-bloggar som ”blandar lite av varje” och en sådan är jag. Jag överlåter åt andra s-bloggare att vara ”ideologer”, men visst har jag visioner. Visst vill jag göra politik. Därför sitter jag med i HBT-socialdemokraterna i Stockholms styrelse och därför är jag aktiv S-kvinna. Jag skriver artiklar och motioner. Jag förstår fortfarande inte detta ”förakt”.

  • fredrik

    Alexandra: Jag har svarat även under ”Jag anklagar…”, och jag har aldrig sagt att man inte ska kunna ”blanda lite av varje”. Jag gör det själv.

    Dessutom tycker jag att din blogg faktiskt är en blogg som diskuterar politik. Vad gäller ”föraktet” så har det åtminstone fått några att reagera (jag är dock inte säker på att det nått fram till de det borde göra). Problemet är att när politik reduceras till att att positionera sig mot partikamrater eller mot borgerligheten, och däremellan handla om att förvaltning förlorar vi riktning och syfte. Och riktningen och syftet är inget som ska lämnas till ”ideologer”. Det är något som måste formuleras av politiska rörelser. Men då måste man också komma förbi att vissa är dumma och andra är snälla och fundera på vad man vill, varför man engagerade sig politiskt.

  • Anders Nilsson

    Utan att känna mig träffad, så vill jag ta Fredriks utmaning på allvar. När man börjar blogga, jag började i maj i år, så gör man ju det i en förhoppning om att delta och bidra till en spännande idédebatt om i första hand socialdemokratiska må och medel.

    Efter ett halvår så förstår jag Fredriks frustration och Zola-pastisch. Jag kommer idag från en tvådagars kurs för kommunala lekmannarevisorer och känner bara mer och mer hur lite ideologiskt hållbart stoff som finns i det vardagliga politiska arbetet.

    ”Problemet är att när politik reduceras till att att positionera sig mot partikamrater eller mot borgerligheten, och däremellan handla om att förvaltning förlorar vi riktning och syfte.” skriver Fredrik ovan och det gör jag gärna till mitt eget credo.

    Verkligheten skriker efter ett politiskt program, ett program som grävts upp ur vår tids mylla. Så uppfattar jag Fredriks anklagelse och rop. Hoppas att kunna bidra med något.

  • Bo Widegren

    Jag hann skriva en hel blogg (http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1754&blogg=28479) innan jag läste att det kommit en dementi i vart fall som ni moderna säger en halv pudel. ”Jag anklagar..” har ju blivit ”Lite vanligt folkvett och ömsesidig respekt helt enkelt. Det är bara det jag vill. Det borde inte vara så svårt.” och det kan väl var och en skriva på. Och detta med tankesmedja låter väl spännande men och jag tyckder redan det då och då förekommer mycket spännande inlägg på s-info även om jag faktiskt sållar bort det mesta. Men det beror ju på intresse och det måste ju finnas olika intressen. Vi har ju devisen ”alla skall med”.
    Och dina ankar från roten är de jag ofta återkommer till, jkust därför att de är intressanta – oftast.

  • fredrik

    Bo: Ingen pudel. Bara ett förtydligande.

  • Markus

    ”Idealiskt skulle man sedan klara av att länka till, kommentera och diskutera varandras inlägg utan att sjunka till en nivå som innefattar pajkastning och tillmälen. Lite vanligt folkvett och ömsesidig respekt helt enkelt. Det är bara det jag vill. Det borde inte vara så svårt.”

    Problemen beskrivna ovan är de som emellanåt gör S-info alltförl likt en egen liten DaysOfOurLives-värld. Jag har valt att med väldigt få undantag inte kommentera blogginläggen jag läser, för att det sker så mycket oseriös debatt. Skönt med en välformulerad antipati gentemot fenomenet.

    Jag hoppas och tror att s-bloggarna kommer att vara en välformulerad och genomtänkt vänsterarena som utmanar den borgerliga mediahegemonin om att sätta dagordningen fram till valet – och därefter. Men då handlar det om att vi orkar lyfta blicken ibland.

    Väl skrivet! Du är ofta riktigt, riktigt bra – glöm inte det!

    //Markus

  • herman

    Hej
    Bra inlägg!
    Jag skulle vilja se mer av det vi gör på Dagens konflikt, eller i alla fall det vi lyckas bra med. Det är att knyta det vi skriver om till aktuella konflikter. Fackliga eller andra och genom det skapar ett tryck och en opinion för något. Inte slentrianmässigt kommenterar dumma DN-debatt eller så. Vad det gäller är att koppla bloggar till aktuella konflikter och aktuella politiska strider. Jag tycker s-bloggar gjorde det bra när S-MP utspelet började i höstas.

    Sen bör bloggar användas kollektivt för att få slagkraft. Varje blogg för sig är menlösa redskap för att sätta dagordningen, men genom att jobba tillsammans går det att göra vettiga grejer. Och gärna göra det över partigränsen, en bred vänster är det som behövs. Sossarna kanske nu mer än någonsin behöver en vänsteropinion för att inte bli det nya mittenpartiet på alla plan.

  • Lars Friberg

    Hej Fredrik,

    Som utlandssvensk sedan flera år kommer jag endast i kontakt med en bråkdel av den Svenska (S)amhällsdebatten, alltför sällan de personliga mötena, något jag saknar.
    Jag förstår också att i det dagliga arbetet med att förvalta vårt samhällsbygge faller ofta de ideologiska aspekterna bort, vi i Sverige ska vara glada över den starka samsyn som trots allt råder inom vårt folkhem.

    Jag är nyss hemkommen till Berlin från de senaste UNFCCC mötet i Poznan, Polen där över 9000 människor från 187 länder samlats för att förhandla kring den internationella klimatregim som ska följa på Kyotoprotokollet. Det var med stigande förtvivlan som jag iakttog processen. Som forskare kring klimatpolitiken var detta det femte året som jag följt processen och jag slås av hur svårt, kanske omöjligt, det verkar vara för förhandlarna att lämna de ingådda mönster för processen och verkligen bryta ny mark. Vetenskapen visar hur bråttom det är och hur radikalt vi måste ställa om vårt samhällssystem om vi ska lyckas förhindra vad Fredrik kallade Ragnarök, en ganska passande beskrivning. Vi är alla passagerare på Titanic, vi måste sluta flytta runt på solstolarna och gemensamt, och i solidaritet med passagerarna i tredje klass, vända kurs på samhällsskutan. Att lyckas med denna omställning, i solariditet med världens fattiga är den största utmaning som socialdemokratin står inför i dag.

    Jag håller med Fredrik om att vi måste skapa en aktiv debatt, även inom Socialdemokratin. Till exempel om hur vi kan utnyttja den internationella finanskrisen till att skapa möjligheter för den nödvändiga omställning av vårt samhälle som krävs. Sällan har samhällsklimatet och konjunkturen varit så öppet för offentliga satsningar i Keynesiansk anda. Se till exempel Paul Krugman’s blog med liknande förslag från ett USA perspektiv. Förslag om att få fart på hjulen, utan att samtidigt försöka få en annan inriktning på rullningen är att förlora en stor chans.
    S har en lång tradition av att hjälpa arbetare från sviktande sektorer att omskolas och byta arbete, vi måste klara detta igen utan att försöka rädda utdömda sektorer som varvsindustrin på 80-talet. Till exempel, S måste kräva att stöd till Volvo och Saab är direkt riktat till att understödja en bättre, klimatsmartare bilpark. Inte rakt av subvention till köp av ny bil. Volvo som Sveriges vanligaste bil är ju tyvärr ett av de allra värsta bilmärken i Europa mätt i koldioxidutsläpp/km.

    Detta är endast ett konkret förslag, det finns säkert många fler att lyfta fram. Som kineserna säger
    ‘Där det finns en vilja, där finns en väg!’
    Något som låter väldigt likt vad Palme sa…

  • fredrik

    Herman: Dagens konfikt har fått en länk i listan nu (och en röst som årets politiska blogg)

    Lars:Visst är det så. Jag har påpekat detta flera gånger under hösten, t ex här: https://tankarfranroten.wordpress.com/2008/10/11/vansterreformism-krisen-och-det-grona-folkhemmet/

Kommentera

