Skogen och träden

Det är uppenbart att mina inlägg ”Jag anklagar…” och ”Ett modest förslag” har berört och upprört en del. Problemet som jag ser det är att man verkar fokusera på två saker, antingen mitt användande av ordet ”förakt” eller min uppmaning till ”folkvett och ömsesidig respekt”. Och det är inte så att dessa fokusar är oviktiga, men jag tycker att det verkar som en del har missat skogen för alla träden.

Min huvudpoäng är att jag anser att man som socialdemokrat måste ta ansvar för att diskutera politikens innehåll. Och anledningen till att jag gör det är att jag är övertygad om att politisk förändring kräver politisk rörelse. Det var inte för att vara röstboskap och transportkompani åt andra som vi organiserade oss. Genom att organiserade oss tog vi också på oss ett ansvar för att försöka förändra samhället i enlighet med vår övertygelse.

En del kommentarer har velat göra gällande att detta är ogörligt därför att de inte har tillräckligt med högskolepoäng i statsvetenskap/sociologi/ekonomi eller för att de inte är Ernst Wigforss eller Gustav Möller. Underligt nog anses det inte behövas en examen i journalistik för att kommentera artiklar i dagspressen eller poäng i psykologi för att ha en åsikt om andras personligheter. Och Wigforss och Möller var inga genier som satt på kammaren och uppfann smarta lösningar, de var del av en rörelse och plockade upp idéer som kunde omformas och användas i den praktiska politiken.

Om socialdemokrater (inte bara bloggare) ska ha relevans så måste vi fundera över hur samhället ser ut och hur vi vill att det ska se ut. Och då spelar det ingen roll om det är barnskötaren som funderar över de allt större barngrupperna och hur man skulle kunna organisera verksamheten bättre, ledamoten i kulturnämnden som vill hitta lösningar på att läsandet är mer begränsat bland barn och ungdomar i socioekonomiskt utsatta områden än i mer välmående områden, eller bloggaren som argumenterar för större stimulanspaket i ekonomin. Alla har vi det ansvaret. Det är inte ”Mona”, ”68:an” eller ”dom där uppe” som ska tänka åt oss. Det är vårt ansvar.

Erik Laakso, Arvid Falk, Jonas Morian, S-buzz, Bo Widegren och Eva Hillén Ahlström har bloggat om mina inlägg.


9 responses to “Skogen och träden

  • Erik Laakso

    Bra Fredrik. Om var och en av oss är medveten om vårt eget ansvar och väljer att ta det ansvaret på allvar torde det politiska tänkandet utvecklas och mogna på bred front. Det är ju knappast så att vi har ett problem med för många tänkare.

  • Anders Nilsson

    Fredrik,
    reaktionerna på din tet var förutsägbara, att så få reagerar bekräftar det du skriver om. Några reflekterar faktiskt kring det du skriver och tar det med sig vidare i bloggandet. Men det allra viktigaste blir kanske att ta till vara alla dessa skärvor av en idé, element till till ett program, som trots allt står att finna i en del tankar.

    Andra åter må kalla det pretantiöst eller fåfängt. De vill framställa sig som offer för en elitistisk syn. Men min erfarenhet säger mig att det oftast kommer från de som, för att bruka Strindberg, ”stigit ner” och i sin nåd hedrar oss med sin närvaro.

  • Alexandra

    Men… måste man göra det du efterfrågar via bloggen? I en tidigare kommentar skrev jag att jag sitter med i HBT-socialdemokraternas styrelse, att jag är aktiv S-kvinna och jag skriver artiklar och motioner – det är mitt sätt att påverka politiken, det är mitt sätt att utforma en socialdemokrati.

  • fredrik

    Alexandra:

    ”Om socialdemokrater (inte bara bloggare) ska ha relevans så måste vi fundera över hur samhället ser ut och hur vi vill att det ska se ut.”

    Jag skriver som sagt om ”socialdemokrater (inte bara bloggare)”, om du tycker att du uppfyller din del genom de exemplen du nämner så är väl det bra. Å andra sidan är rimligen din blogg ytterligare en kanal för att få ut dessa idéer.

    Som jag sagt hela tiden: Man får och ska skriva om vad man vill. Men jag (det vill säga min helt individuella och personliga åsikt) är att man bör utnyttja de arenor man har. men om vill det är givetvis var och ens individuella och personliga val.

  • Bo Widegren

    fREDRIK, uppenbarligen har du reflekterat över varför ditt ”jag anklagar .. ” m.m. fick folk att se alla träden? Var det därför att du så konkret gav gestalt åt de olika träden: det pretentiösa jag anklagar, förakt, Wigfors osv. När den skog du påstår dig i ”Ett modest förslag” velat peka på var att vi skulle visa ömsesidig respekt. Simsalabim och träden skönk in i en gemytlig bild av grön skog. Egentligen har du alltså dig själv att skylle om ditt första inlägg ”feltolkades”. Ärligt talat så har jag en fråga till dig: Blev ditt första inlägg verkligen misstolkat eller var det möjhligen så att du ville gå ut med en brandfackla som möjhligen tog fjutt på ett sätt som du inte avsåg?

    Annars delar jag Eriks åsikt att vi knappast har ett problem med för många tänkare. Medan jag däremot inte förstår vad Anders vill säga eller är det bara en känga åt dem som tycker annorlunda? Ty även om vi inte har så många tänkare är det väl inte obligatoriskt med att gå på rad och säga samma saker?

  • Bo Widegren

    Jag vet att skönk stavas med sj

  • Anders Nilsson

    Det jag vill säga är att det finns en debattteknik där man utmålar sig själv som offer och på det sättet vinner sympatier och på motsvarande sätt misskrediterar ”förövaren”. I politiska sammnhang så brukar man så ställa ”folket” mot ”eliten” eller ”höger=eliten” mot ”vänstern=vi på golvet”. Det är en ohederlig debattteknik och tjänar bara att lägga locket på och tystnadens tyranni. Bo´s ”eller är det bara en känga åt dem som tycker annorlunda?” är ett typexempel på den här tekniken. Genom att misstänkliggöra någon för att känga oliktänkande slipper man en saklig debatt. Det ultimata offret. Som gör just det som han beskyller andra för, kängar oliktänkande.

  • Catharina Ullström

    Hm. Satt precis och surade över att jag varit sjuk en hel vecka och ändå verkar inget av intresse hänt i bloggosfären. Sen hittar jag den här diskussionen.

    Fiö finns de problem du skriver om inte bara i bloggosfären utan inom hela socialdemokratin. Vi har blivit visionslösa, i någon mening. Kanske beror det på att vår politik i mångt och mycket reducerats till regeringspolitik, kanske är det en hel massa andra saker.

    Jag tycker nog att du i mångt och mkt har helt rätt. Och det är ganska skrämmande.

    //Catti

  • fredrik

    Bo: Jag tycker inte det är det är pretentiöst att tala om Wigforss. Däremot tycker jag att det är fånigt att tro att det en gång i tiden fanns stora män vars like aldrig kommer att återses. Stora män och kvinnor går bland oss. Det gäller bara att släppa ut den inre giganten. Det hade däremot varit pretentiöst att jämföra sig med Wigforss. Den jämförelsen får andra göra.😉

    Vem som har sagt att man måste säga samma sak vet jag dock inte. Jag hoppas tvärtom att idéer kommer att stötas och blötas och omformas till en progressiv socialdemokratisk politik.

    Catti: Visst är det så. Min ”attack” på bloggarna handlar om att det är ett ganska självklart form för idédebatt. Man skriver text vilket i någon mån kräver eftertanke och läses förhoppningsvis av främmande människor som man inte skulle träffa i sin s-förening eller sin arbetarkommun.

Kommentera

