Tomten är död

Hammarby Fotbolls hemsida läser jag att Johan Johansson, Tomten kallad har avlidit efter en tids sjukdom. Tomten var en välkänd karaktär bland Bajens supportrar och var född och uppväxt på Södermalm där han som kis spelade fotboll med Nackas brorsa Ya (som senare blev spelare i Hammarby).

Jag vet att jag under fotbollssäsongen vid några tillfällen funderade över att jag inte sett honom på läktaren på länge. Jag vet inte om det är kopplat till hans bortgång, men jag minns att jag tänkte det värsta. I en tid då fotboll blir mer av business och mindre av lokal förankring kommer Johan Johansson att saknas. Han representerade något som snabbt håller på att försvinna, en klubbkultur som är organisk och naturlig snarare än paketerad av marknadsavdelningar och supporterfundamentalister som vet exakt hur en fotbollsupporter ska se ut. Bajen har blivit lite fattigare. Nacka och Svenne Berka har fått sällskap. Vila i frid, Johan.

Läs även Söderstadion (I), Söderstadion (II) och Bajen Fans (filmen nedan kommer därifrån):

6 responses to “Tomten är död

Kommentera

