Inga yrkespolitiker till kongressen!

Det drar ihop sig till val av ombud till den socialdemokratiska partikongressen i höst. I Stockholms arbetarekommun ska man välja ut 20 ombud av 123 kandidater. När det valdes ombud till extrakongressen för två år sedan var det 20 av 24 som var eller hade varit heltidspolitiker. Och ja, jag röstade på ett antal av dem. Men den här gången kommer jag att konsekvent välja bort heltidspolitikerna. Det finns ett värde i att det är andra än de som styr skutan till vardags som drar upp partiets stora linjer. Man kan givetvis fråga sig var man ska dra gränsen. Ska man välja kända föredettingar och apparatchiks från rörelsen? Framförallt i Stockholm är det svårt. Hur gör man med funktionärer i till exempel ABF och fackföreningsrörelsen? Jag väljer att dra gränsen vid de som är förtroendevalda heltidspolitiker och anställda av partiet. Inga riksdagsledamöter, landstingsråd, borgarråd eller partifunktionärer kommer väljas via min valsedel.

En organisation som aspirerar på att vara en folkrörelse måste också bäras upp av gräsrötter. Kongressen ska vara ett tillfälle för medlemmarna att ställa saker och ting till rätta och ställa sina företrädare till svars. Så är det inte idag. Istället påminner partikongresserna om personalfester för kommunalråd och riksdagsledamöter.

Se det gärna som ett upprop, ett uppror. Våga vägra yrkespolitiker när ni väljer era kongressombud!

Här hittar du Stockholms AK:s kandidater.

Intressant?


10 responses to “Inga yrkespolitiker till kongressen!

  • Anders Nilsson

    Du har en skarp poäng i det du skriver och jag ställer gärna upp på det. Dock finns det en risk i att de heltidsanställda politikernba ytterligare sluter sig i sina inre kretsar och aldrig konfronters face to face med gräsrötterna. Så den konfrontationen måste man säkra på något annat sätt i så fall.

  • Peter

    Jag trodde i min heliga enfald att kongressen var ett ställe där vi formade politiken för de kommande åren.

    Exkluderar vi samtliga heltidspolitiker i kommuner och landsting tappar vi väldigt kompetens och åsikter i den debatten.

    Jag tycker heller inte att det är idealiskt när kongressen enbart består av heltidspolitiker, men det skulle vara absurt om personer som Ilmar Reepalu, Anneli Hultén, Anders Lago eller Carin Jämtin skulle vara diskade från kongressen enbart pga deras lokala partikamrater har gett dem ett stort förtroende.

  • fredrik

    Peter: Medlemmarna får givetvis rösta på vem de vill. Och det är ju det jag gör. Jag förstår inte riktigt vad som är så provocerande med att jag väljer att avstå från att rösta på en kategori kandidater som ändå kommer att finnas i överflöd på kongressen och som oavsett om de är ombud eller inte kommer att ha stort inflytande över politikens utformning. Dessutom är två av de du nämner föredragande på kongressen och behöver därmed inte ens vara ombud.

    Om det är samma människor som ska ta fram politiken som genomför den kan vi ju hoppa över kongresserna. Det kan ju också vara så att det finns medlemmar med värdefulla kunskaper och erfarenheter som inte jobbar som politiker?

  • Alexandra

    Igår viskade en fågel i mitt öra att expeditionen på Stockholms AK ibland utlyser en tävling när det är dags att välja kandidater. Den som vann förra gången hade fel på tre eller två kandidater.

    De flesta kommer att rösta på ett ”känt namn”. Upprop, eller inte… ålderstrukturen i SAP innebär att ditt inlägg/upprop har föga inverkan.

  • fredrik

    Jag skulle med lätthet plocka ut 10-15 av de som kommer bli valda.

  • fredrik

    Alexandra: Jo, det är ganska förutsägbart.

  • Ulf

    Finns det någon websida där man kan se vilka kandidater det finns att välja mellan i Stockholms Län?

  • Jens L.

    Jag ska följa din uppmaning. Stockholms AKs kongressdelegationer brukar befolkas av heltidspolitiker och kändisar. Av (bl.a.) den senare anledningen blir inte Carl Tham, Anders Carlberg eller Maj-Britt Thoerin några alternativ för mig heller. Det blir svårare än vanligt att välja. Men roligare…

  • fredrik

    Anders: Ett sent svar. Kommunalråd och lokala riksdagsledamöter ska man givetvis ha tillgång till på arbetarekommunernas möten.

    Jens: Jag lyckades också få fram en lista utan kändisar.

  • Politikens liv efter partiet « Tankar från roten

    […] av Stockholms arbetarekommuns kongressombudsval konstatera att de andra medlemmarna inte följde mitt råd. Jag röstade inte på någon av ombuden. Men vem vet, kanske får patienten äntligen lite […]

Kommentera

