Nu är tydligen en radikal medieröst i Uppsala en bra idé?

För ett år sedan skrev jag en motion till Socialdemokraterna i Uppsala om behovet av en radikal medieröst i Uppsala. När den senare togs upp till behandling på arbetarekommunens representantskap avslogs motionen i enlighet med styrelsens förslag. Tyvärr hade jag inte möjlighet att närvara vid det tillfället och kunde därför inte heller försvara min motion eller följa hur diskussionen gick. Men avslogs gjorde den.

Det är därför med viss förvåning som jag idag fick ett medlemsutskick från Uppsala arbetarekommun. För med i utskicket finns ett flygblad med följande text:

Visst ska Uppsala ha en röd tidning!

I vintras startade vi på ETC förlag två nya veckotidningar, ETC Stockholm och Efter Arbetet. Två nya lokala veckotidningar. Det var bara möjligt genom att tillräckligt många tecknade en prenumeration i förväg. Nu är turen kommen till Uppsala! För självfallet vill vi under valåret 2010 ha fler röster ute, fler möjligheter att förändra debatten och vrida arbetar- och miljörörelsen ut ur de borgerliga mediernas tvångströja.

För det är det våra tidningar handlar om, det är vad tidningen i Uppsala kommer att handla om. En alternativ nyhets- och ledarjournalistik där vi öppet och lokalt diskuterar frågor runt  ekonomin och klimatet tillsammans med alla er som blickar framåt. Därför bjuder vi in S, V och MP, fackföreningar och andra organisationer till att samarbeta. Precis som vi har gjort i Skåne och Stockholm. Då har Uppsala snart en ny tidning.

Vi tror helt enkelt inte att Sverige kan bli ett rödgrönt land med borgerliga idéer.

Det är viktigt att du som vill redan nu tecknar en prenumeration. Du betalar inget förrän när tidningen startar. Det är 350 kronor för ett år som gäller. Och lika viktigt är det att du hjälper oss att samla fler intresserade, det vill säga värva vänner som prenumeranter. Med din hjälp tror jag att det kan gå!

Johan Ehrenberg

Ansvarig utgivare

Jag tecknar en förhandsprenumeration på ETC-tidningen i Uppsala. Jag betalar inget nu, först när tidningen startar:

Namn:

Adress:

Postadress:

Mejl:

Jag ger bort en prenumeration på ETC-tidningen i Uppsala. Jag betalar inget nu, först när tidningen startar:

Mitt namn:

Adress:

Postadress:

Mejl:

Mottagarens namn:

Adress:

Postadress:

Mejl:

Sänd in ovanstående med mejl –  forlag@etc.se

Och det är ju bra. Men man undrar vad som förändrats sedan min motion sänktes på representantskapet?

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,


10 responses to “Nu är tydligen en radikal medieröst i Uppsala en bra idé?

  • fjaderlos

    Blogwalkin´🙂

    (man kommenterar i en blog, oh klickar sedan till dess att man inte kommer längre,(där det inte finns någon länk) eller så håller man på tills man faller ihop, av utmattning.)

  • Enn Kokk

    Jag var på Uppsala arbetarekommuns månadsmöte och förhandstecknade mig där för prenumeration efter att ha hört Peter Gustavssons presentation av tidningen.

    Det som jag tror gjorde att projektet nu togs väl emot var att arbetarekommunen inte behöver ta någon som helst ekonomisk risk. Den erbjuder en kanal för spridning av information om tidningen men behöver inte satsa en enda krona för att få i gång projektet eller hålla det under armarna. Tidningens vara eller inte vara beror av om den lyckas få ihop tillräckligt många prenumeranter.

  • fredrik

    Det fanns ju förvisso inga självklara kostnader i min motion heller. Jag redogjorde för möjliga kostnader. Men annars är det ju samma upplägg. Jag hänvisar ju till och med till motsvarande ETC-projekt i t ex Örebro i motionen. Det förslag som ligger nu är vad jag förstår helt ETC-styrt. Det hade varit bättre om man hade varit bättre organiserade från Uppsalahåll och kunnat göra något som är mer likt Efter Arbetet (som också är en ETC-edition).

  • Bonso

    Du är kanske en sådan där gräsrot som jag? Det är ingen i toppen som lyssnar på sådana.

  • Stefan

    Hej!

    Jag är frilansjournalist och hjälper ETC med att sondera terrängen för olika lokala editioner, bland annat i Uppsala. Nya UppsalaDemokraten kommer ha samma upplägg som Efter Arbetet, dvs. en ETC-tidning men med fristående ledarsida och till hälften lokalt producerat material. Genom namnet liknar UD till och med EA mer än de andra ETC-editionerna eftersom det anspelar på en gammal nedlagd s-tidning.

    Mvh
    Stefan Bergmark, Malmö.

  • Stefan

    Skriver denna rad bara för att jag i föregående glömde klicka i prenumeration på vidare kommentarer.

  • fredrik

    Stefan: ”fristående ledarsida och till hälften lokalt producerat material” är ju själva förutsättningen för att det överhuvudtaget ska bli något presstöd för en lokaledition. Min invändning mot projektets gång är att jag tycker att det vore bättre om man hade samlat ett intresse från lokalt håll och varit på banan själv istället för att låta ETC bara presentera ett projekt rakt upp och ner. Dessutom så tror jag att en stad som Uppsala skulle ha mått bättre av att ha en tydlig rödgrön profil på tidningen snarare än en socialdemokratisk.

  • Stefan

    En fristående ledarsida är inget krav för att få presstöd men däremot måste en majoritet av materialet (mer än 50%) vara unikt.

    Jag ville bara påpeka att UD:s upplägg är mycket likt EA:s. Skillnaden är att när det började diskuteras att starta en ETC-edition i Malmö så råkade det finnas ett gäng kring gamla Arbetet som hållt på ett tag men inte lyckats få igång någon tidning. Men också här var det ett projekt som presenterades ”rakt upp och ner”. Det tror jag är ETC:s styrka. Att det inte är så mycket krångel.

    Vad gäller den politiska lutningen så är väl inte jag, som extraknäcker åt ETC från Malmö, inte rätt person att diskutera det utan det får väl arbetarrörelsen och vänstern i Uppsala tillsammans med tidningens ägare komma fram till.

  • fredrik

    Stefan: Jag vet att det inte behövs en fristående ledarsida. Men ska man ha ihop 50% lokalt material så är det en viktig förutsättning för att uppnå det.

    Min vilja att ha ett lokalt initiativ handlar dels om att förankra idén om en tidning ute i organisationerna, så att det inte bara är en grej som kommer utifrån/uppifrån.

    EfterArbetet var ju en förening och det fanns en medvetenhet om vad man ville göra (en veckoslutstidning) som också gav förutsättningarna för en närvaro i ”rörelsen”.

    Sen tror jag att det är helt rätt väg att gå att ha en gemensam nationell/internationell bevakning och separat lokalt material eftersom det rimligen borde innebära att kvalitén på det gemensamma materialet ökar ju fler lokaleditioner det blir.

    Att göra den rödgrön, snarare än (s) har dels att göra med en förändrad syn på partilojalitet och dels faktiskt konstatera att Uppsalas demografiska struktur gör att en ganska stor del av de som har en radikal/progressiv livssyn faktiskt inte röstar på (s). (mp) är nu t ex starka bland studenter/akademiker/medelklass. Tidigare har t ex (v) varit det radikala alternativet bland studenter.

  • Det finns en ny tidning i Uppsala « Tankar från roten

    […] Nu är tydligen en radikal medieröst i Uppsala en bra idé? (2009-10-14) […]

Kommentera

