Hur islamofobi har blivit respektabelt

The Real News sänder ett intressant program om islamofobins historiska rötter och hur den har blivit respektabel i Västvärlden.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , ,


4 responses to “Hur islamofobi har blivit respektabelt

  • Jonny Disenfeldt

    Jag kan försäkra dig om att som ateist behandlar jag alla religioner på samma sätt.

    Religionerna är samtliga vedervärdiga institutioner av mänsklig intellektuell skröplighet och borde förpassas till samma hylla i biblioteket som Nalle Puh och Kalle Anka.

    Samhället vi lever i måste vara totalt ignorant för dessa dumheter och så fort de försöker sticka näsan utanför den privata sfären skall samhället säga stopp. Inte en millimeter längre. Religion skall utövas i avskiljdhet från oss som växt ifrån sagoböckerna.

    Jag antar att jag i dina ögon är en religiofob då …

  • fredrik

    Jonny: Vad har din kommentar med Real News program att göra? Men jag kan ju inte säga att jag är förvånad över att du kommenterade just det här inlägget.

  • Jonny Disenfeldt

    Inget specifikt förutom att benämningen islamofobi och andra liknande begrepp ofta tas till så fort någon kritiserar något inom (i det här fallet) islam, precis som begreppet rasism tas till vid andra tillfällen för att försöka döda en debatt.

    Det är mycket lätt att det går inflation i begrepp och att de därmed tappar sin betydelse.

    Jag anser att religioner skall behandlas för vad de är, sagor för vuxna utan rätt till någon som helst särställning i vårt moderna samhälle.

  • Jonny Disenfeldt

    och nej, jag tror inte att ”islamofobi har blivit respektabelt” .

    Däremot, ju mer Islam försöker ge sig själv en politisk roll i våra sekulariserade samhällen, ju mer kommer givetvis kritiken mot dess extremare utövare att bli.

Kommentera

