Bli rödgrön valarbetare!

För en vecka sedan tipsade jag om ett inlägg av den vänsterpartistiske riksdagskandidaten Jonas Sjöstedt som handlade om hur man aktiverar de som vill byta regering men inte är partister, som definierar sig som rödgröna snarare än som socialdemokrater, miljöpartister eller vänsterpartister. Jag passade också på att länka till några inlägg jag själv skrivit på ämnet.

Sedan igår är det nu möjligt att anmäla sitt intresse att bli just rödgrön valarbetare. Fortfarande saknar vi den riktiga rörelsetanken. Men det är ett steg på rätt väg.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,


5 responses to “Bli rödgrön valarbetare!

  • Alexandra

    Ett viktigt inlägg. Det finns människor som snarare identiferar sig som rödgröna och inte aktivt gå in i ett parti. Dessa måste vi värna om! Dock får det inte bli så att de blott och bart delar ut flygblad – utan blir en del av den rödgröna valrörelsen. Jag brukar alltid framhålla sq2540sthlm som ett lyckat exempel på att engagera unga, högutbildade kvinnor – men vi måste bli bättre på att ta hand om människor som inte vill ha ett medlemskap och en partibok.

  • fredrik

    Det är väl det som känns som risken. Att man kommer skicka ut käcka mejl med uppmaningen att komma till t-stationen X och dela flygblad. Istället borde man se hur man kan fånga upp de rödgröna aktivisternas egna kompetenser och intressen, oavsett om det är att spela gatuteater eller att använda sitt nätverk i ett bostadsområde.

  • Cementerad blockpolitik är dåligt för Sverige

    […] den borgerliga alliansen som det rödgröna koalitionsalternativet lanserat möjligheterna att vara valarbetare för det samlade regeringsalternativet utan att binda sig vid […]

  • Martin Gelin

    ”Istället borde man se hur man kan fånga upp de rödgröna aktivisternas egna kompetenser och intressen, oavsett om det är att spela gatuteater eller att använda sitt nätverk i ett bostadsområde.”

    Ja, jättebra. Hur kan vi fånga din kompetens?

  • fredrik

    Just mig behövs nog inte fångas upp. Jag har min partiidentifikation och mitt kontaktnät.

    När det gäller mer allmänt rödgröna så skulle jag föreslå att man snabbt som attan började organisera träffar och kurser där intresserad kan spåna och kanske hitta likasinnande att bilda ”affinity groups” med. ABF-avdelningar skulle kunna användas som kunskaps- och materialcentraler ute i kommunerna.

Kommentera

