Vårblot

Ett hundratal hade samlats nedanför högarna i Gamla Uppsala på påskdagens eftermiddag. Vårsolen lyste milt och marken täcktes fortfarande fläckvis av snö.

Det var en blandad samling i alla generationer. Män och kvinnor. Barn och hundar. De flesta såg väl ut som folk gör mest. Andelen skägg var dock högre än hos befolkningen i gemen.

Det var Sveriges Asatrosamfund som samlat till vårblot på en av landets mest sägenomspunna platser. I minst 1500 år har människor samlats där för att i enlighet med sina seder tillbe sina gudomar.

Det är svårt att veta hur man ska förhålla sig till vårblotet. De som samlades strävar efter att återskapa en religiös tradition som i stora delar varit bruten i århundraden. Inte i alla delar så klart. In i modern tid har det funnits en levande folktro som inte alltid har varit fullt ut artikulerad. Men det är inte länge sedan tomtar och knytt var en del av vardagen, och att ställa ut gröt till tomten är ju i realiteten ett midvinterblot.

Men samtidigt som det vore fel att säga att Sverige kristnades på något absolut sätt (om nu någon tro kan vara absolut) är det uppenbart att offrandet till de stora gudarna – i den mån de någonsin varit vitt spridda – försvann ur folkmedvetandet via katolsk helgondyrkan. Förmodligen för att de som upprätthöll kontakten med dessa gudar vi idag förknippar med den nordiska mytologins panteon själva tillhörde den klass av hövdingar, storbönder och handelsmän som hade mest att tjäna på en övergång till kristendomen.

Det är kanske därför mycket av blotets liturgi doftar av lajv och artonhundratalsföreställningar om ”vikingarna” och deras gudavärld. Flera av de närvarande hade också valt att klä sig i mer eller mindre anakronistiska mantlar och särkar som andades av medeltidsfestival.

Men det fanns ett nyfiket sökande i blotet. Inte minst när de mer officierande delarna gav plats för ett individualistiskt kollektivt blotande där deltagarna själva kunde offra mat och dryck till sin gudom. Där barn och hundar kunde leka och de närvarande dansade ringdans. Trots alla men var vårblotet en inkluderande och välkomnande ceremoni för att hälsa våren och ta avsked av vintern för den här gången.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,


4 responses to “Vårblot

  • Skäggbloggen

    Intressant med en sån här skäggig subkultur.

  • Tannhäuser

    Vad är det som är ”svårt” med att förhålla sig till ett modernt vårblot ??

    Förstår inte riktigt vad du tänker på. Är det månne barndomens och skolans skräck-skildringar hämtade från Adam av Bremen, om blodiga människo-offer och annat i den stilen vid Gamla Uppsala som du syftar på, eller vad är det ??

    Adam av Bremens krönika som skrevs under 1070-talet, gjordes ju av en man som var direkt ansvarig för de nordiska ländernas kristnande, i egenskap av anställd hos ärkebiskopen Adalbert. Trots alla de överdrivna skildringar vi alla fick lära oss under 1970-talets skolår (åtminstone mina lågstadie-lärare försummade aldrig som goda ”sossar” och Kristna att inpränta i oss hur grymma, allmänt hänsynslösa och fula våra skäggiga förfäder var, samt att läsa högt ur Jan Fridegårds ”Trägudars land” och Sven Wernström mm böcker för oss) finns det inte ETT ENDA verkligt vittnesmål hos Mäster Adam heller. Han säger visserligen, att han besökt Sven Estridsens hov i Danmark, och där träffat ”en kristen” som skall ha sett nio gånger nio ”kroppar” upphängda i ett träd vid gamla Uppsala, samt ha hört talas om (men ej åsett eller bevittnat) att man skall ha dränkt folk i brunnar och annat sådant. Men i meningen före detta stycke, talar Mäster Adam om offer av hästar och andra djur – så det är inte alls säkert ur den latinska texten att det är människor det handlar om. Mäster Adam är som källa högeligen partisk – det är som att läsa Osama bin Ladins uttalanden om dagens USA, och tro att det finns något vettigt i dem…

    För övrigt har Gamla Uppsala som arkeologisk fyndplats undersökts mycket noga från Hjalmar Stolpes tid på 1890-talet och vidare framåt, dvs så länge vi ALLS haft någon modern arkeologi i detta land. Man har använt fosfor-kartering och markradar, men inte ETT ENDA litet bevis för en säger en offrad människa har framkommit. Detta trots upprepade undersökningar under 1920-talet, 1950 talet (Birger Nerman) och vidare framåt under 1970-tal, 1980-tal och 1990-talen.

    Är inte det ganska konstigt ?
    Förutsatt att de kristnas ständiga lögner, skräckhistorier och propaganda nu hade någon sanning i sig (det verkar som om du gått på alltsammans, men du är inte den ende – trams som Adam av Bremen lärs fortfarande ut, helt okritiskt i skolorna) så borde man väl ha funnit NÅGOT bevis i alla fall…

    De flesta forskare anse nu, att det stått en gilleshall eller en kungsgård på platsen, men avvisar helt tanken på ett ”Uppsala-tempel”. Se artiklar i Wikipedia och på annat håll om du inte tror mig.

    För övrigt – hur är det med de kristnas massgravar och massdödande i Srbenica, och otaliga exempel från annat håll under 1900-talet… Om våra förfäder nu var ”barbarer” – så vilken tidsålder och VEM är det egentligen som är barbar… Titta dig noga i spegeln först…

  • fredrik

    Tannhäuser:

    Jag tror att du missförstått mig. Det jag tycker gör det svårt att förhålla mig till dagens blot har inget att göra med vad som eventuellt hände för 1000 år sedan. Det handlar mer om det som inte hänt de senaste 1000 år (typ) sedan. Det är idén att ”återuppväcka” en religiös tradition som inte har utförts på många generationer och som man inte vet något om som jag har svårt att förstå. Kanske borde en ny tradition starta från scratch istället för att inte bli vikingafestival?

  • Tannhäuser

    Ja, jag missförstod dig säkert… Men lite – eller rättare sagt ganska mycket – vet man nog om den religiösa traditionen ifråga… Och kanske har man startat just ”från scratch” – åtminstone var det väl så när Asatrosamfundet startade för 15 år sedan… Än har man inte blivit Vikingafestival heller, och det är väl meningen att man ska undvika deta, så dina kommentarer var nog skrivna i en positiv anda…liksom mina. Det finns många fördomar mot det ”barbariska” hos asatron, dock..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: