Wu-Tang Clan Ain’t Nothin’ to Fuck Wit

En av nittiotalets absolut viktigaste musikgrupper/ kollektiv/ nätverk var hiphoparna Wu-Tang Clan från Staten Island (”Shaolin” på Wu-språk) i New York. Nu har Anders Eriksson gjort en kulturgärning och startat bloggen Dagens Wu-Tang & affiliates där han presenterar en ny låt ur deras digra skattkista varje dag.

Det är svårt att överskatta hur viktiga och banbrytande Wu-Tang var när de med sina mörka och råa samplingar av soulstråkar och kung fu-filmer skapade en helt ny ljudkuliss till hiphopen och åter gjorde New York till Hiphopens epicentrum efter ett antal år som dominerats solblekt kaliforniansk G-funk.

Jag är själv lite osäker på när jag första gången hörde (talas om) Wu-Tang Clan. Förmodligen genom tidskrifter som The Source och Vibe, eller genom Mats Nileskärs radioprogram på P3. Men en artikel jag minns är den här som publicerades i Pop #17 (april 1996).

Men då hade jag redan ett halvår tidigare köpt allt som fanns med koppling till Wu-Tang. Wu-Tang Clans Enter the Wu-Tang (36 Chambers), Method Mans Tical, Ol Dirty Bastards  Return to the 36 Chambers: The Dirty Version,  Raekwons Only Built 4 Cuban Linx…, och GZAs Liquid Swords inhandlades på ett bräde på Musikörat i Uppsala. Och eftersom det var en skivaffär där de som jobbade gillade musik så var det också början på en lång räcka år då jag hade tio procents rabatt på allt jag köpte där. 

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

One response to “Wu-Tang Clan Ain’t Nothin’ to Fuck Wit

Kommentera

