Säg bara det du menar

Med tanke på hur många politiker jag känner så borde de någon gång upphöra att förvåna mig. Men icke. Något som alldeles särskilt förvånar mig är oförmågan att förutse hur en kommentar kan uppfattas (och att media alltid kommer att vilja göra den smaskigaste tolkningen).

Tidigare i år hade vi till exempel uppståndelsen kring socialdemokraten Veronica Palms citerande av en ganska tveksam proggtext på sin blogg. Nu kan vi läsa på SVT Sydnytt att ordförande i Vård- och omsorgsnämnden i Båstad, Christer Nordin (m) har hotat att döda en journalist om han citerade för Nordin ofördelaktiga kommentarer. Nordin menar att kommentaren var en del av en skämtsam jargong, men SVT Sydnytts ansvarige utgivare har valt att göra en polisanmälan.

Nu kan vi med säkerhet på gränsen till visshet utgå från att Palm inte är antisemit och att Nordin inte planerar att slå ihjäl representant för tredje statsmakten.

Men historierna bör lära oss (eller åtminstone politiker i officiell position) något. Ironi, liknelser, jargong och liknande fungerar inte i den yttre kommunikationen. Så här kommer ett vänskapligt råd inför valrörelsen:

Säg och skriv bara det du menar. Kan det du säger tolkas på ett annat sätt än det du menar kommer det också göra det.

Uppdatering: Även DN, SvD och Expressen har skrivit.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

3 responses to “Säg bara det du menar

  • Amanda

    Nåja, jag tror att Veronica Palm menade vad hon skrev. Problemet var att hon inte förstod VAD hon skrev. Det är i och för sig av andra skäl (att hon är riksdagspolitiker och verkligen borde veta bättre, inte minst) riktigt problematiskt.

  • JLR

    Rådet att man ska säga vad man menar låter bra, men det är inte så enkelt. Det finns alltid ”mellanrader”, som bjuder till tolkningar, i det som man säger. Att tro att det finns ett helt entydigt objektivt språk är en illusion. Men det finns dessutom kulturer där det personliga intrycket och mottagandet prioriteras gentemot saken. En sanningssägare är en besvärlig person för många. Sveriges kultur bygger mycket på detta. Principen skulle kunna uttryckas så här: ”Säga sanningen, bara sanningen men inte hela sanningen”. Det ska vara ”lagom”.
    När alla är vana vid att budskapen är redigerade, förkortade och diplomatiska, då utvecklas också en tolkningskultur som lägger momsen på vad man sager. Jag är en person som föredrar att, utan omsvep, säga exakt allt vad jag menar utan att dölja obehagliga aspekter. Jag märker dock att man lägger ändå moms på vad jag säger och utgår ifrån att jag mear nnu mer än vad jag har sagt. Jag glömmer aldrig en kommentar av en alkoholiserad kille i Haninge centrum, då jag sysslade med kommunalpolitik. Han kände igen mig efter alla debatterna i lokalpressen och sade: ”Du är populär, därför att du inte är populär, stämmer det?” Det stämde precis.

  • Max Colliander

    Sådant snack eller s.k. jargonger skulle aldrig accepterats på någon av mina arbetsplatser förr eller nu. Självklart ska man markera mot sådant och vill han så hemskt gärna säga att han ska döda folk så är det mer lämpligt att göra det till någon kompis. Håller med dock, att det ju är självklart att han inte menade det.

Kommentera

