Min hembygd

Via UNT upptäcker jag att Uppsala kommun har gett ut en liten skrift med titeln 60–80. Bostadshus i Gränby , Löten och Nyby. Arkitektur under 1960, -70, och -80-talen. Och det är ju min hembygd. Även om jag som nästan alla svenskar har rötter utanför staden så är det ju inte Upplands landsbygd eller Tornedalens gränsland som präglat mig. Det är framförallt de områden som beskrivs i skriften som är min hembygd.

Möjligen kan man tycka att det blir lite konstigt när man skiljer ett områdes arkitektur från de människor som gjort den till sin. Men ändå, en kulturgärning.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,


Kommentera

