Visst kan Uppsala bli en sommarstad!

I ledaren i veckans ETC UppsalaDemokraten skriver jag om sommarstaden Uppsala:

”När den här ledaren publiceras pågår Uppsala Reggae Festival som bäst. Som många andra i min generation som växt upp i Uppsala har jag ett självklart band till reggaen. Oavsett vad man annars lyssnade på lyssnade man också på reggae. Så minns jag åtminstone Uppsala under tidigt nittiotal.

Jag kan ha invändningar mot en hel del av det som kommer med i reggaepaketet: drogromantiken, homofobin, rastafarianismens fundamentalism. Liksom det faktum att det ofta är samma gamla rävar som harvade runt för trettio år sedan som dyker upp när det vankas reggaefestival i Europa. Man kan få intrycket av att ingenting har hänt på den jamaicanska musikscenen. Trots att det förmodligen inte finns någonstans i världen där vad som är inne ändras lika snabbt som där.

Men trots alla mina invändningar kommer man inte ifrån att det svänger och att det är ett av få evenemang som ger liv åt en stad som hamnar i ett dvalaliknande tillstånd på sommaren. För lika mycket som reggaen är en del av min uppväxt är Uppsalas sommartomma gator det. Därför är det glädjande att Socialdemokraterna presenterat ett ambitiöst program för att göra Uppsala till en av Sveriges bästa sommarstäder.”

Resten kan ni läsa här.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,


Kommentera

