Friskolan och det välfärdsindustriella komplexet

DN Debatt skriver Vänsterpartiets Lars Ohly och Rossana Dinamarca om den vinstmaskin som det svenska friskolesystemet har blivit för de bolag som verkar på den marknaden.

För en vecka sedan skrev jag om något jag valde att kalla det välfärdsindustriella komplexet. Med det menar jag att i det postindustriella samhället har skapats en marknad för kapitalet att göra profit på skattefinansierade välfärdstjänster. Det Ohly och Dinamarca skriver om är en utmärkt illustration av detta.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

6 responses to “Friskolan och det välfärdsindustriella komplexet

  • JLR

    Rossana Dinamarca är ingen at lita på.
    Häromdagen uttalade hon sig i ett radioprogram mot förbjudet av burqaánvändning i skolan. Hon menar att det tvingar kvinnan i fråga att gå i en religiös skola i stället.
    Vi ska naturligtvis varke godkänna religiösa skolor eller användningen av en plagg som strider mot våra normala relationer. Jag har inte sett att det är tillåtet att kissa på gatan och visa sina könsorgan.
    Mona Salin tog på sig en slöja när hon besökte Iran för några år sedan.
    Vi får väl kärpa oss lite. Men Rossana Dinamarca verkar vara en oportunist. Riksdagen håller på att fyllas med det. Ibland kan man använda sin ”invandraregenskap” för att göra karriär. Jag vet det, eftersom jag var kommunpolitiskt förtroendevald. Men jag blev inte så omtyckt av etablissemanget, eftersom jag ville föra en sansad diskussion, inte bara hålla med somliga för att göra karriär. De fick stå ut med mig, trots att de försökte stoppa mig. Jag hade stöd från vanliga medlemmar och jobbade för verklig yttranderätt. Jag har sett mycket konstigt inom mitt parti.

  • Vårdslös hantering av skattepengar inte samma sak som valfrihet « Storstad

    […] Fredrik Jansson och Jonas Sjöstedt skriver, liksom Robert […]

  • Paolo Borioni

    Ret interessant for en skandinavist, men hvornår får vi noget at læse om Bajen?

    • fredrik

      Paolo: Skriva om politik är lätt. Att skriva om fotboll är svårt. Men som det ser ut nu blir det väl lagom till dess att klubben går i konkurs.

  • Sanningen om samhället – 2010-08-09

    […] Friskolan och det välfärdsindustriella komplexet […]

  • Vårdslös hantering av skattepengar är inte samma sak som valfrihet

    […] Fredrik Jansson och Jonas Sjöstedt skriver, liksom Robert […]

Kommentera

