Kom och köp konserverad gröt

Det finns något med valreklam som känns lite andefattigt. Komplicerade frågor ska kokas ner till slogans och förenklingar. Politiska vägval ska säljas som vilken vara som helst. Men det är spelets förutsättningar och man kan inte gärna göra inslag i samma stil som Perukommunister brukar göra.

Idag har Socialdemokraterna lanserat sin TV-reklam och valaffischer. TV-reklamen är pigg och som någon på Facebook påpekade så har den lite av det som Roy Anderssons socialdemokratiska reklamfilmer hade 1991. Men slutklämmen att ”207 000 unga vill inget hellre än att rycka in” får mig att undra om det handlar om att bekämpa ungdomsarbetslösheten eller återinföra värnplikten?

Affischerna (åtminstone de som inte föreställer partiföreträdare) ser också bra ut. Men hur tänkte man när man valde ett typsnitt som ser ut att vara en kursiverad Times New Roman?

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: